vrijdag 20 februari 2009

TURNHOUT, KUNSTFORUM WÜRTH

Presenteert tot 14 juni 2009 François Morellet. Tja, Reinhold Würth, herr professor, doctor Würth, volgt een bijzonder inspirerende weg naar succes en 'schrijft' daar ook boeken over! Bij elke vestiging van zijn bedrijf bouwt hij enkele museale presentatie zalen, om kunst te tonen uit zijn collectie. Ook in het weekend als het bedrijf zelf 'dicht' is.
Volgens mij heeft Reinhold het helemaal begrepen. Wil je als bedrijf laten zien dat je staat voor kwaliteit en als topbedrijf in deze tijd presenteren, dan kun je niet anders dan je lieëren aan kunst en cultuur. Dat heeft Reinhold al vroeg begrepen en succesvol toegepast. Kunst en cultuur behoren inmiddels al zo vanzelfsprekend bij de Firma Würth, dat het overal deuren opent en tot op het hoogste niveau entree geeft. "Dat zouden meer mensen moeten doen!"
Juist in deze tijd, blijkt het belang van de door Reinhold gevolgde strategie. Daar heeft hij Richard Florida niet voor hoeven te lezen. Zijn kunstcollectie heeft naast een grootse omvang een forse, massieve waarde. Krediet bij de bank is geen enkel probleem en in elke regio waar hij een vestiging wil openen, weet men inmiddels dat men er een 'kunsthal' bij krijgt. Dat is de kracht van Reinholds idee!

"Dirk Scheringa in Spanbroek, Karlheinz Essl in KlosterNueburg, Reinhold Würth everywhere!"

Wij hier in Brabant profiteren dubbel. Zowel in Den Bosch als in Turnhout is een 'Kunstforum Würth'. Vanuit zijn grootse kunstcollectie, die het Zuid Duitse Künzelsau als thuisbasis heeft, worden tentoonstellingen samengesteld, die dan reizen langs de verschillende 'Kunstfora' door heel Europa.

Kijk, dit is François Morellet, de Franse 'Eminence Grisse' in de 'concrete kunst'. Geboren in 1926 en nog steeds 'very a life and kicking'. Vanaf de begin jaren vijftig van de vorige eeuw werkt Morellet systematische en geometrische aan een groots oeuvre, abstract concrete kunst. Zijn werk is gebaseerd op een door hemzelf ontwikkelt vormgevingsprincipe waarin overlapping, fragmentering, ordening en interferentie aan de basis staan van zijn beeldtaal. Vanuit een constructivistische oorsprong, ontwikkelt hij zich naar wat wij 'opt-art' zijn gaan noemen en manifesteert Morellet zich vanaf de jaren zestig met G.R.AV. (Groupe de Recherche d'Art Visuel) waar hij één van de oprichters van is. Hij werkt in een steeds breder spectrum aan materialen.


Bijna iedereen heeft wel eens een van zijn 'Sphères-trames' gezien, bollen opgebouwd uit rasters van roestvrij staal. Maar goed die bollen zijn misschien visueel verrassend, de 'core' van zijn werk vinden we terug in zijn recente schilderijen 'Striptyques' en verrassende neon-assemblages als 'Lunatique Neonly' uit begin deze eeuw. 'Rede en Ironie' is de titel van de tentoonstelling, die geheel in samenspraak met de oude meester is gekozen. Morellet brengt rede en ironie met een speels professionalisme samen. Doorwerken boven je 65-ste? Juist dan dit even gaan zien!

fotobijschriften: No. 1 Striptyque nr 1, 2005 (300cm x300cm). No. 2 François luimème, No. 3 Un Sphère-trames (1962) en Lunatique Neonly, 16 quarts de cercle nr 2, 2001 (295 x 200cm)
Voor meer informatie, kijk op http://www.wurth.be/

Geen opmerkingen: